نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی تاثیر هنر نقاشی بر خلاقیت و کاهش اضطراب در کودکان ۶ تا ۸ سال شهر قزوین
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 171 - 182
نویسندگان : ملیحه مردانی* 1
1- کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور تهران شرق، تهران، ایران
چکیده :
نقاشی کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در جهان تربیتی امروز به آن توجه شده است، نقاشی و نقاشی کردن در تربیت روانی و تکاملی فکر کودک وسیله بسیار مؤثری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هنر نقاشی بر خلاقیت و کاهش اضطراب در کودکان ۶ تا ۸ سال شهر قزوین است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردي و برحسب نوع گردآوری داده ها از طرح‌های نیمه آزمایشی محسوب می شود؛ که در دو بخش؛ کتابخانه‌ای بررسی اسناد، کتب و مقالات و در بخش میدانی استفاده از پرسشنامه ارتقا یافته اضطراب کودک اسپنس فرم کوتاه و پرسشنامه خلاقیت عابدی می باشد. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال شهر قزوین که در سال 1402- 1403 تحصیل می کنند؛ که از مدرسه دخترانه230 نفری، دو کلاس در مقطع اول به روش نمونه‌گیری در دسترس به روش تصادفی انتخاب‌شده است. یک کلاس گروه کنترل و کلاس دیگر گروه آزمایش را تشکیل دادند. عدۀ دانش‌آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل هر کدام از مدارس 30 نفر بودند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده ها از آنکوا با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه18 استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی تحلیل کوواریانس نمرات اضطراب و خلاقیت دانش در سطح 0/01 معنی‌دار شد؛ به‌عبارت‌دیگر، میان دو گروه کنترل و آزمایش در میزان خلاقیت و اضطراب، حتی بعد از تعدیل اثر پیش‌آزمون تفاوت معنادار وجود داشت. فعالیت‌های هنری در افزایش تجربیات کودکان مؤثر بوده و موجب تشویق و تحریک آنان به‌سوی کارهای نو و خلاق می شود و با کاهش اضطراب، نقش واقعی خود را در جهان یافته و شخصیت خود را نیز پرورش دهند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !