بررسی رابطه ی امید تحصیلی و پیشرفت تحصیلی:یک پژوهش فراتحلیلی
دوره 7، شماره 24، 1403، صفحات 1 - 15
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجه کلی در خصوص رابطه میان مؤلفههای امید تحصیلی (گذرگاه، عامل، اهداف) و پیشرفت تحصیلی و نیز برطرف نمودن تناقضهای احتمالی در نتایج پژوهشهای مختلف با استفاده از روش فرا تحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات چاپشده و در دسترس در خصوص رابطه بین مؤلفههای امید تحصیلی و پیشرفت تحصیلی بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج 19 مطالعه بهعنوان نمونه انتخاب شد و از این مطالعات 31 اندازه اثر از نوع r استخراج گردیده و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد مقدار اندازه ترکیبی در هردو مدل ثابت و تصادفی معنیدار است و مقدار رابطه بر اساس ملاکهای تفسیری متوسط ارزیابی گردید. همچنین روابط موجود میان مؤلفههای (گذرگاه، عامل، اهداف) و پیشرفت تحصیلی نیز بر اساس ملاک مذکور مقادیر متوسط به بالا تفسیر گردید؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با بهبود و ارتقاء این مؤلفهها در افراد، میتوان ضمن دلچسپ نمودن فرایند تحصیل و توانمندسازی افراد در کنترل و مدیریت چالشها و فشارهای ناشی از تحصیل و محیط تحصیل، پیشرفت تحصیلی را نیز بهبود بخشید.
کلمات کلیدی :