رابطه انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی با قلدری سایبری در دانشآموزان مقطع متوسطه اول
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 122 - 132
1- مدیرآموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران.
2- استادیار روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران.
چکیده :
پخش شایعه، اشتراک اطلاعات خجالتآور یا ارسال پیامهای تهدیدآمیز با هدف ایجاد استرس عاطفی یا صدمه به دانشآموزان متوسطه اول از دغدغههای اصلی نظام آموزشی و والدین میباشد. به همین جهت پژوهش حاضر با هدف رابطه انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی با قلدری سایبری در دانشآموزان مقطع متوسطه اول انجام گرفت. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و ماهیت توصیفی- همبستگی دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان خدا آفرین بودند. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر نمونهگیری تصادفی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 118 نفر تخمین زده شد. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر پرسشنامه بود. درنهایت نتایج بهدستآمده نشان داد که انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی بهطور معناداری با قلدری سایبری در دانشآموزان مرتبط هستند. این ارتباطات نشان میدهند که تقویت انگیزه تحصیلی و نهادینه کردن شفقت به خود میتواند به کاهش رفتارهای قلدری سایبری کمک کند.
کلمات کلیدی :


20.1001.1.26767295.1404.8.27.9.1