نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه تصوير بدني با اهمال‌كارى تحصيلي و فرسودگى تحصيلي: نقش واسطه‌اى كمال‌گرايي
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 103 - 121
نویسندگان : پانته آ سلیمی 1، دکتر منصوره حاج حسینی* 2، کیمیا خرم رویی 3
1- کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران، تهران ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه تصویر بدنی با اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی باتوجه‌به نقش واسطه ای کمال‌گرایی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش نیز شامل 500 نفر از این دانش¬ آموزان بوده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، فرسودگی تحصیلی سالما - آرو و همکاران، تصویر بدنی کش و همکاران و کمال‌گرایی چندبعدی هویت و فلت استفاده شد. داده های پژوهش بر اساس روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مدل کلی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. همچنین باتوجه‌ به ضرایب استاندارد و آمارة t تمامی روابط بین متغیرهای تصویر بدنی، کمال‌گرایی، اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در سطح 0/05 معنی دار بودند. باتوجه‌به نتایج پژوهش به نظر می رسد که تصویر بدنی و کمال‌گرایی به ترتیب ارتباط منفی و مثبتی با اهمال‌کاری و فرسودگی تحصیلی داشته است و همچنین تصویر بدنی با اثرگذاری بر کمال‌گرایی افراد می تواند موجبات اهمال‌کاری و فرسودگی تحصیلی آن‌ها را فراهم سازد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !