راهکارهای افزایش اعتماد به نفس و بروز خلاقیت در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان کوهدشت
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 107 - 116
1- استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیتالله بروجردی، لرستان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیتالله بروجردی، لرستان، ایران
چکیده :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اعتمادبهنفس و بروز خلاقیت در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان کوهدشت انجامشده است. آزمودنیها دانشآموزان پایههای هفتم تا نهم دوره متوسطه اول بودند که از چند مدرسه بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. در این تحقیق از تستهای استانداردشده مانند آزمونهای تفکر خلاق تورنس استفاده شد. نتایج نشان میدهد محیطهای آموزشی پشتیبان و استفاده از روشهای تقویت مثبت میتواند به بهبود قابلتوجهی در ویژگیهای شخصیتی و تواناییهای خلاقیت دانشآموزان منجر شود. این تأثیرات بهصورت همزمان در دو حوزه اعتمادبهنفس و خلاقیت مشاهدهشده است. استفاده از استراتژیهای آموزشی مثبت میتواند به بهبود معناداری در ویژگیهای شخصیتی و تواناییهای خلاقیت دانشآموزان منجر شود. این یافتهها نشان میدهند که استفاده از روشهای آموزشی مناسب میتواند بهبود مؤثری در ویژگیهای شخصیتی و تحول در دانشآموزان ایجاد کند.
کلمات کلیدی :


20.1001.1.26767295.1404.8.26.11.1