نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر ابعاد موفقیت تحصیلی
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 161 - 170
نویسندگان : بابک نصیری فارسانی* 1، لیلا محمدی 2
1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد زبان انگلیسی، دبیر آموزش وپرورش، تهران، ایران
چکیده :
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر فارسان بود. روش پژوهشی مورداستفاده، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل دوره متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی1401-1400 که تعداد آن‌ها 300 نفر بود. 3 دبیرستان از شهر فارسان به‌طور تصادفی انتخاب و 3 روز در هفته به آنجا مراجعه شد. جهت نمونه¬گیری 30 نفر از دانش¬آموزان پسر دوره متوسطه شهر فارسان به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پیش آزمون به‌وسیله آزمون موفقیت تحصیلی صالحی اجرا شد و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند. درنهایت پس آزمون به‌وسیله آزمون موفقیت تحصیلی در هر دو گروه اجرا گرديد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی، موفقیت تحصیلی دانش آموزان را افزایش داده است. یافته های این مطالعه نشان داد آموزش ذهن آگاهی می تواند به‌عنوان یک برنامه آموزشی مؤثر جهت افزایش موفقیت تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !