نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش زیبا شناسی با رویکرد نقاشی بر اهمال کاری تحصیلی و مدیریت هیجان در دانش آموزان پایه ششم
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 133 - 143
نویسندگان : دکتر نعمت الله صالحی نجف آبادی* 1، حمیده سوری 2
1- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش زیباشناسی با رویکرد نقاشی بر اهمال‌کاری تحصیلی و مدیریت هیجان در دانش آموزان پایه ششم شهر رومشگان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از كليه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر رومشگان كه در سال تحصيلي 1403-1402 به مشغول به تحصیل هستند، بود. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. به طوری که از میان کل دانش آموزان پایه ششم ابتدایی که در شهر رومشگان مشغول به تحصیل بودند تعداد 30 دانش آموزان انتخاب و سپس به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در پژوهش، پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه اهمال کاری¬تحصیلی سولومون و راث¬بلوم (1994) و پرسشنامه مهارت مدیریت هیجان زیمن و همکاران (2001) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار 24SPSS و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمون استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد آموزش زیباشناسی با رویکرد نقاشی بر اهمال‌کاری تحصیلی و مدیریت هیجان در دانش آموزان پایه ششم شهر رومشگان تأثیر معنی‌داری دارد. بر اساس یافته‌های حاصله می توان نتیجه گرفت که از آموزش زیباشناسی با رویکرد نقاشی به‌عنوان راهی برای افزایش انگیزه جهت یادگیری، و مدیریت هیجان و احساسات بر مبنای زیبایی‌شناختی استفاده کرد. درواقع می توان از فعالیت هایی که برای کودک لذت‌بخش و انجام آن‌ها برایش ساده است در جهت آموزش اموری استفاده کرد که برای رشد شخصیت و رشد ذهنی و موفقیت در زندگی آینده، ضروری و حیاتی هستند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !