نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی جایگاه فناوری اطلاعات در تحول هدف‌های آموزشی بر مبنای نگرش نظریه پردازان انتقادی
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 144 - 160
نویسندگان : نصیبه تاری 1، فرزانه تاری* 2
1- مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی –تحلیلی(استنباطی) وبا استفاده از منابع کتابخانه ای، به تحلیل تطبیقی اندیشه های فیلسوفان انتقادی با هدف بررسی جایگاه فناوری اطلاعات در تحول هدف‌های آموزشی انجام پذیرفته است. فلاسفه انتقادی ماهیت فناوری اطلاعات را خنثی نمی دانند. طیفی تحول نظام آموزشی را تناقض در ساختارها و گروه دیگربر نقش انسان اشاره دارند.این طیف معتقدند دستیابی به آزادی و آگاهی فراگیران وشناخت انتقادی از اهداف مهم تعلیم وتربیت به شمار می رود.لذا فناوری اطلاعات را وسیله ای در رسیدن به اهداف مذکور می بینند؛ همچنین معتقدند: تمرکز بر جنبه های مثبت فناوری اطلاعات ،بدون مباحثه انتقادی سبب می شود که ماهیت دانش به موضوعی تکنیکی نزول کند ومنطق فنی جایگزین فهم انتقادی گردد.یعنی بایددر کنارچگونگی بهره گیری از فناوری اطلاعات در نظام آموزشی به چرایی بهره گیری از فناوری اطلاعات توجه شود.از این رو منطق مقاومت حاکم شده و شاهد تحول در نظام آموزشی هستیم.درپایان برخی تلویح های کاربردی جهت بهره گیری از فناوریها در نظام آموزشی ذکر شده است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !