ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تاثیر هوش هیجانی بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : زهرا پارسایی* 1 ، علی تقوایی نیا 2

1 دانشگاه یاسوج

2 دانشگاه یاسوج

چکیده :
نتایج نشان می دهد که آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد به طوری که میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش آموزان پس از آموزش هوش هیجانی کاهش یافته است. ضمن اینکه اثر تعامل پرخاشگری و رفتارهای تکانشی و گروه معنی دار می باشد. این یافته با بخشی از نتایج تحقیق فتحی و همکاران ( ،)3111گل محمد نژاد ( ،)3111پاشا وگل شکوه ( ،)3111ملکی و همکاران ( )3113و وگا و همکاران ( )1411همسو می باشد. از یک طرف، به زعم گلمن ( )1441هوش هیجانی توانایی هایی در فرد است که بتواند انگیزه ی او را حفظ کند و در مقابل ناملایمات پایداری بماند و نگذارد قدرت تفکر او به دلیل پریشانی خاطر خدشه دار شود آموزش هوش هیجانی بر رفتارهای غیر اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد به طوری که میزان رفتارهای غیر اجتماعی دانش آموزان پس از آموزش هوش هیجانی کاهش یافته است. ضمن اینکه اثر تعامل رفتارهای غیر اجتماعی و گروه معنی دار می باشد. این یافته با بخشی از نتایج تحقیق بخشی و صدیقی ارفعی ( ، )3044فتحی و همکاران ( )3111و ویلا و همکاران ()1413 همسو می باشد. از یک سو، به زعم سالوی و مایر ( )3111در مدل خود، هوش هیجانی را ظرفیت درک اطلاعات هیجانی و استدلال درست در هنگام وجود هیجان می پندارند که توانایی مدیریت و اداره کردن هیجان ها از جمله مهم ترین گام های هوش هیجانی می دانند
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، خودکارآمدی، خودکارآمدی اجتماعی، دانش آموزان