بررسی رابطه ابعاد صفات شخصیتی با بهزیستی و فرسودگی هیجانی دانشآموزان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام ، مشهد
چکیده :
مشکلات روانشناختی دانش آموزان میتواند پیامدهای بسیاری برای افراد جامعه و سیستم آموزشی ایجاد کند بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رابطه ابعاد صفات شخصیتی با بهزیستی و فرسودگی هیجانی دانشآموزان صورت گرفت. بدنی منظور یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی انجام شد. در این مطالعه جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر تهران منطقه 10 میشد که از میان آنها 100 نفر به روش در دسترس انتحاب شدند و با پرسشنامه های بهزیستی مدرسه و فرسودگی هیجانی و پرسشنامه ابعاد شخصیتی PID_5 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های به دست آمده نشان داد ابعاد صفات شخصیتی میتواند میزان بهزیستی مدرسه را به صورت معناداری پیش بینی نماید . همچنین نتایج نشان داد فرسودگی هیجانی دانش آموزان بر اساس صفات شخصیتی قابل پیش بینی است. بین متغیرهای مورد مطالعه رابطه معنادار به دست آمد. بنابراین میتوان گفت ابعاد صفات شخصیتی با بهزیستی و فرسودگی هیجانی دانشآموزان ارتباط معنادار دارد.
مشکلات روانشناختی دانش آموزان میتواند پیامدهای بسیاری برای افراد جامعه و سیستم آموزشی ایجاد کند بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رابطه ابعاد صفات شخصیتی با بهزیستی و فرسودگی هیجانی دانشآموزان صورت گرفت. بدنی منظور یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی انجام شد. در این مطالعه جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر تهران منطقه 10 میشد که از میان آنها 100 نفر به روش در دسترس انتحاب شدند و با پرسشنامه های بهزیستی مدرسه و فرسودگی هیجانی و پرسشنامه ابعاد شخصیتی PID_5 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های به دست آمده نشان داد ابعاد صفات شخصیتی میتواند میزان بهزیستی مدرسه را به صورت معناداری پیش بینی نماید . همچنین نتایج نشان داد فرسودگی هیجانی دانش آموزان بر اساس صفات شخصیتی قابل پیش بینی است. بین متغیرهای مورد مطالعه رابطه معنادار به دست آمد. بنابراین میتوان گفت ابعاد صفات شخصیتی با بهزیستی و فرسودگی هیجانی دانشآموزان ارتباط معنادار دارد.
کلمات کلیدی :
شخصیت، بهزیستی، فرسودگی هیجانی، دانشآموزان
شخصیت، بهزیستی، فرسودگی هیجانی، دانشآموزان