بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه ابعاد و روشهای فرزندپروری در والدین کودکان 11-7 سال استان مازندران
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دکتری مشاوره. دانشکده روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشکده روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
چکیده :
هدف تحقیق، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ابعاد و روشهای فرزندپروری (PSDQ) در والدین کودکان 11–7 سال استان مازندران بود. این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 307 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، بدین منظور ابتدا از میان شهرهای مختلف استان، 3 شهر، سپس از هر شهر، 4 مرکز دبستان و در نهایت از هر مرکز 25 نفر به عنوان نمونه نهایی کاملا تصادفی انتخاب گردیدند، سپس با استفاده از پرسشنامه ابعاد و روشهای فرزندپروری رابینسون و همکاران، احساس کفایت والدگری جانستون و ماش و پرسشنامه فرزندپروری بامریند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای شیوه فرزندپروری مقتدرانه، سهل گیرانه و مستبدانه به ترتیب 0.809، 0.811، 0.821 میباشد. اعتبار آزمون-آزمون مجدد برای زیر مقیاسها بین 69/0 تا 77/0 میباشد. همچنین نتایج نشان داد که این پرسشنامه از روایی سازه مناسب برخوردار است.
هدف تحقیق، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ابعاد و روشهای فرزندپروری (PSDQ) در والدین کودکان 11–7 سال استان مازندران بود. این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 307 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، بدین منظور ابتدا از میان شهرهای مختلف استان، 3 شهر، سپس از هر شهر، 4 مرکز دبستان و در نهایت از هر مرکز 25 نفر به عنوان نمونه نهایی کاملا تصادفی انتخاب گردیدند، سپس با استفاده از پرسشنامه ابعاد و روشهای فرزندپروری رابینسون و همکاران، احساس کفایت والدگری جانستون و ماش و پرسشنامه فرزندپروری بامریند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای شیوه فرزندپروری مقتدرانه، سهل گیرانه و مستبدانه به ترتیب 0.809، 0.811، 0.821 میباشد. اعتبار آزمون-آزمون مجدد برای زیر مقیاسها بین 69/0 تا 77/0 میباشد. همچنین نتایج نشان داد که این پرسشنامه از روایی سازه مناسب برخوردار است.
کلمات کلیدی :
پرسشنامه فرزندپروری، روایی، اعتبار، ویژگی روان سنجی
پرسشنامه فرزندپروری، روایی، اعتبار، ویژگی روان سنجی
-
382