ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی توانبخشی ذهنی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : دکتر مهران سلیمانی* 1 ، شیوا تقی خانلو 2

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه مدنی آذربایجان، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، ارومیه، ایران.

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی ذهنی بر رشد گفتار زبان و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش¬های نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر ارومیه در سه ماهه اول 1401 بود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز پیشگامان امید ارومیه با روش نمونه¬گیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش آموزش توانبخشی ذهنی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای گروه آزمایش توانبخشی شناختی رایانه محور به صورت انفرادی در 10 جلسه 50 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله ای در زمینه توانبخشی شناختی رایانه محور دریافت نکرد. در نهایت داده های گرداوری شده از طریق آزمون تحلیل واریانس و کواریانس چند متغیره و با نرم افزار 19 Spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد مداخله توانبخشی شناختی بر بهبود مولفه های رشد زبان شامل صحبت کردن (01/0 >p )، سازماندهی (01/0 >p )، گوش کردن،(01/0 >p )، مولفه گفتاری (01/0 >p ) و کاهش علائم اتیسم شامل مشکلات رشدی(01/0 >p )، تعاملات اجتماعی(01/0 >p )، رفتار كليشه¬اي (05/0 >p )، برقراري ارتباط (05/0 >p ) اثربخش بود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت مداخله توانبخشی شناختی می تواند در بهبود رشد زبان گفتاری و کاهش علایم اختلال اتیسم اثربخش است.
کلمات کلیدی :
توانبخشی ذهنی، رشد گفتار زبان، علایم، اختلال طیف اتیسم