رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه منطقه 2 شهرتهران
دوره 7، شماره 23، 1403، صفحات 86 - 97
1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده :
هوش معنوی، هوشی است که با آن به مسائل معنایی و ارزشی میپردازیم و آنها را حل میکنیم، هوشی که با آن فعالیتها و کارهای زندگی را در شرایط گستردهتر، غنیتر و معنادارتر قرار میدهیم و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم. هوش هیجانی مربوط به مهارتها و تواناییهای هیجانی و اجتماعی مربوط به خود و دیگران است، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه2 شهر تهران بوده است. روش پژوهش همبستگی است که از طریق مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری متشکل از1500 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه2 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بر اساس فرمول کوکران 305 دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش هیجانی (بار-آن،1997)، پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) بود. برای تحليل دادهها با تحلیلهای مقدماتى مختلف (يعنى ميانگين، انحراف معيار، ضریب همبستگى پيرسون) جهت كسب يك بينش اوليه نسبت به دادهها آغاز گردید. سپس تحلیلهای پیچیدهتر براى ارزيابى برازندگى الگوى پيشنهادى و بررسی فرضیات تحقیق از طريق الگويابى معادلات ساختارى با استفاده نرمافزار AMOS صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد. درنهایت، بر اساس یافتههای این پژوهش هوش هیجانی و هوش معنوی قابلیت پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان را دارا میباشند.
هوش معنوی، هوشی است که با آن به مسائل معنایی و ارزشی میپردازیم و آنها را حل میکنیم، هوشی که با آن فعالیتها و کارهای زندگی را در شرایط گستردهتر، غنیتر و معنادارتر قرار میدهیم و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم. هوش هیجانی مربوط به مهارتها و تواناییهای هیجانی و اجتماعی مربوط به خود و دیگران است، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه2 شهر تهران بوده است. روش پژوهش همبستگی است که از طریق مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری متشکل از1500 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه2 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بر اساس فرمول کوکران 305 دانشآموز بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش هیجانی (بار-آن،1997)، پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) بود. برای تحليل دادهها با تحلیلهای مقدماتى مختلف (يعنى ميانگين، انحراف معيار، ضریب همبستگى پيرسون) جهت كسب يك بينش اوليه نسبت به دادهها آغاز گردید. سپس تحلیلهای پیچیدهتر براى ارزيابى برازندگى الگوى پيشنهادى و بررسی فرضیات تحقیق از طريق الگويابى معادلات ساختارى با استفاده نرمافزار AMOS صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد. درنهایت، بر اساس یافتههای این پژوهش هوش هیجانی و هوش معنوی قابلیت پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان را دارا میباشند.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، هوش معنوی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
هوش هیجانی، هوش معنوی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان