اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 171 - 181
نویسندگان : امید توکلی و دکتر صدیقه ابراهیمی *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر چمستان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونههای پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشده بودند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههایی که جهت جمعآوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفتهشده بود، عبارت بودند از: مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (۱۹۹۲) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982). برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بين میانگینهای نمرات انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی گروه آزمايش و کنترل در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراین، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) یک روش مؤثر در افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان است.
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر چمستان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونههای پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشده بودند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههایی که جهت جمعآوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفتهشده بود، عبارت بودند از: مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (۱۹۹۲) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982). برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بين میانگینهای نمرات انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی گروه آزمايش و کنترل در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراین، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) یک روش مؤثر در افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان است.
کلمات کلیدی :
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی.
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی.
مشاهده مقاله
413
دانلود
81
تاریخ دریافت
۱۱ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۷ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ آبان ۱۴۰۱