مطالعه روایت پژوهی تأثیر استرس بر یادگیری دانشآموزان
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 130 - 143
نویسندگان : مجید کهرازهی * و دکتر عزیزاله رودینی و سجاد شواکندی
چکیده :
استرس بهعنوان يک مکانیسم واقعيت انکارناپذير در زندگي كنوني است که سن و سال نمیشناسد و گریزی از آن نیست و در بین دانشآموزان در مدارس بسیار دیده میشود. ازاینرو باید شیوههای صحیح مقابله با استرس و مدیریت آن را، به دانشآموزان بهعنوان یک مهارت اساسی در زندگی آموزش داد. درواقع بهترین زمان، برای مقابله و شیوههای کنترل استرس و مدیریت آن، از همان کودکی و در مدارس است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی مهمترین عوامل ایجاد استرس و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بهصورت مطالعه کیفی و از نوع تحلیل روایی صورت گرفت. به این منظور، 9 روایت بهطور تصادفی (از دانشآموزانی که سابقه تجربه استرسهای شدید و مکرر را داشتهاند) همراه با توصیف، تحلیل و تفسیر آنها، برگزیدهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، مراحل سهگانه کدگذاری انجام شد و پس از استخراج کدهای اولیه و نامگذاری محورها، بر اساس اطلاعات بهدستآمده از روایات، مهمترین عوامل ایجاد استرس در دانشآموزان و تأثیرگذار بر فرآیند یادگیری پدید آمد. بر اساس یافتهها، آشنایی معلمان با فنهای کنترل و مدیریت استرس و خنثی کردن عوامل ایجاد استرس در مدارس، با مشارکت خانوادهها و خود فرد، باهدف پیشگیری از اختلال در فرآیند یادگیری مؤثر ناشی از استرسهای شدید و مکرر در دانشآموزان، امری ضروری محسوب میشود.
استرس بهعنوان يک مکانیسم واقعيت انکارناپذير در زندگي كنوني است که سن و سال نمیشناسد و گریزی از آن نیست و در بین دانشآموزان در مدارس بسیار دیده میشود. ازاینرو باید شیوههای صحیح مقابله با استرس و مدیریت آن را، به دانشآموزان بهعنوان یک مهارت اساسی در زندگی آموزش داد. درواقع بهترین زمان، برای مقابله و شیوههای کنترل استرس و مدیریت آن، از همان کودکی و در مدارس است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی مهمترین عوامل ایجاد استرس و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بهصورت مطالعه کیفی و از نوع تحلیل روایی صورت گرفت. به این منظور، 9 روایت بهطور تصادفی (از دانشآموزانی که سابقه تجربه استرسهای شدید و مکرر را داشتهاند) همراه با توصیف، تحلیل و تفسیر آنها، برگزیدهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، مراحل سهگانه کدگذاری انجام شد و پس از استخراج کدهای اولیه و نامگذاری محورها، بر اساس اطلاعات بهدستآمده از روایات، مهمترین عوامل ایجاد استرس در دانشآموزان و تأثیرگذار بر فرآیند یادگیری پدید آمد. بر اساس یافتهها، آشنایی معلمان با فنهای کنترل و مدیریت استرس و خنثی کردن عوامل ایجاد استرس در مدارس، با مشارکت خانوادهها و خود فرد، باهدف پیشگیری از اختلال در فرآیند یادگیری مؤثر ناشی از استرسهای شدید و مکرر در دانشآموزان، امری ضروری محسوب میشود.
کلمات کلیدی :
روایت پژوهی، استرس، دانش آموزان، یادگیری.
روایت پژوهی، استرس، دانش آموزان، یادگیری.
مشاهده مقاله
489
دانلود
75
تاریخ دریافت
۱۳ آبان ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۸ آذر ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۲۸ آذر ۱۴۰۰